Öva på case

Ska du på en caseintervju? Då är det ett måste att ha övat på case innan! Case är nämligen något som har en väldigt brant upplärningskurva. Det innebär att man går fort från att i princip inte ha några rätt till efter några case känna igen situationer och lösningar.

Något som nästan alltid används i lösningarna är olika typer av frameworks, för att bryta ner de delar man fokuserar på och där hitta lösningen. Det kan handla om externa / interna effekter, intäkter / kostnader eller begrepp som marknadsattraktivitet / företagsattraktivitet / konkurrenskraft / exit. Det sista används speciellt i case som rör private equity-bolag.

Det finns även en typ av case där man inte för nästan någon information alls, ”The Great Unknown”, för att då testas på andra saker. Hur bra är du på att gräva fram information, göra antagande och komma fram till något och sälja in det, utan att egentligen inte ha nästan något att gå på?

Här nedanför finns några länkar till de bra case från de bästa managementkonsulterna i världen:
Bain & Company – 3 case, varav ett är en videoinspelning av en intervju.
Boston Consulting Group – 4 case.
McKinsey & Company – 2 case och 1 spel.
Accenture – 1 case och många bra tips.
Oliver Wyman – 2 interaktiva case.

Caseintervjuer är även kända för att försöka få intervjuoffret att tappa fattningen. Det är inte helt ovanligt med frågor som “Hur många golfbollar ryms det i globen” eller “Hur många telefonkiosker finns det i New York” etc. Genom att öva på att uppskatta sådana saker i alla fall en gång innan ditt case, ökar du chansen att klara något liknande på intervjun avsevärt.