Vad är LinkedIn och varför ska jag ha det?

Vad är LinkedIn?

LinkedIn är ett socialt nätverk för människor som söker arbete eller personal. Den sociala aspekten är liten, det handlar främst om att hålla ett elektroniskt CV uppdaterat för att öka chansen att bli hittad. På LinkedIn kan man också få nya kontakter, både inom sin egen bransch och andra branscher. Barriärerna för detta är små och många har fler än 500 kontakter på LinkedIn. Huruvida detta ger dem någon nytta eller inte beror på hur de hanterar sitt nätverk.

För rekryterare är LinkedIn det huvudsakliga verktyget idag för att hitta kandidater till tjänster som de har i uppdrag att fylla. Många av dessa tjänster annonseras aldrig så enda chansen att att faktiskt få chansen att få dessa jobb är att bli hittad på LinkedIn av rekryterarna som har i uppdrag att hitta kandidater. För att öka chansen att bli hittad av rekryterare är det bra att lägga till rekryterare som arbetar i sin egen bransch på LinkedIn.

Varför du ska finnas på LinkedIn

För att bli hittad

LinkedIn är viktigt för dig som vill öka chansen att bli uppringd av en rekryterare som har ditt nästa drömjobb. Det är alltid roligt att bli uppringd och få höra att någon tror att just du skulle passa bra på en ledig tjänst som rekryteraren försöker tillsätta. För att öka sina chanser kan man förutom att lägga upp sitt CV här även lägga upp utvalda delar från sitt personliga brev på LinkedIn för att berätta mer om vem man själv är.

För att hitta den du söker

Om du söker personal, en mentor, en coach, någon att vara mentor åt, en föreläsare eller någon annan person så är LinkedIn ett bra ställe att leta på. Här finns alla och väldigt få skriver något i sin statusruta så om du ställer en fråga “till nätverket” så får den ofta bra spridning och många kommer se den. Många vill hjälpa till och visa utåt att de är hjälpsamma så det är vanligt att folk anstränger sig för att hjälpa varandra där för att bygga sitt eget varumärke.

Bygga varumärke på LinkedIn

Genom att synas på LinkedIn, dela artiklar du läser eller kanske skrivit, kan du bygga ditt varumärke. Du kan också hjälpa andra, ge beröm, koppla ihop människor som behöver varandra och på så sätt visa vem du är och vilka egenskaper du har för omvärlden och därigenom bygga ditt varumärke.

Ny på LinkedIn – vad ska du tänka på?

  1. Börja med att fylla i relevanta tjänster du haft och vad du har för utbildning. Det vill säga vilka år och månader du varit på varje ställe. Du kan senare komma tillbaka och skriva lite mer beskrivningar kring vad du bidragit med på olika arbetsplatser.
  2. Lägg till dina tidigare kollegor och kanske även nuvarande kollegor och vänner. När du väl lagt till några stycken så kommer förmodligen andra börja lägga till dig inom några veckor och då får du mail om det som du enkelt kan acceptera. Ditt nätverk på LinkedIn växer.
  3. När du haft ett jobbmöte med en leverantör, kund eller branschkollega bör du passa på att lägga till även dem på LinkedIn och tacka för senast. Det är oftast helt okej att lägga till folk nära inpå att man träffats medan det känns konstigare att lägga till någon man träffat en gång för några år sedan. Nu växer ditt nätverk på riktigt.
  4. För att verkligen öka chansen att rekryterare ska hitta dig så kan det vara bra att faktiskt ha några rekryterare som kontakter på LinkedIn. Inom något år kommer säkert en och annat att ha skickat en kontaktförfrågan till dig men vill du inte vänta så länge kan du ta första steget och söka upp någon själv.
  5. Om det känns obekvämt att lägga till en rekryterare kan du istället följa olika företag. Bra tips kan vara att följa dels företaget du jobbar på, dess konkurrenter, framtida tänkbara arbetsgivare och rekryteringsbolag inom din bransch. Det sistnämnda gör förmodligen att du hamnar på radarn hos rekryterarna och de kontaktar dig utan att du lagt till någon enskild person därifrån.
  6. Skriv några rader högst upp på din sida om vad du gjort professionellt och vart du vill. De som landar på din sida behöver något som fångar deras uppmärksamhet för att inte klicka vidare.
  7. Fyll på med 2-5 meningar på varje arbete du lagt in om vad du gjorde så att rekryterarna förstår bättre vad du har för kunskaper.
  8. Interagera lagom mycket med vad dina kontakter delar på LinkedIn. Tänk på att alla ser vad du skriver här så skriv bara positiva och uppmuntrande kommentarer. LinkedIn är inte Facebook.

LinkedIn-networking

Hur du nätverkar på LinkedIn

Om man inte har så många kontakter på LinkedIn och inte känner att man får ut något av sajten så kan man pröva att öka sitt nätverk för att se om de ger de effekter man är ute efter. För att öka ditt nätverk på LinkedIn så behöver du lägga till nya kontakter. Fundera igenom om din strategi är att endast lägga till personer du träffar på riktigt eller om du även vill lägga till personer du aldrig träffat, exempelvis rekryterare inom din bransch. Det finns inga rätt och fel här men alla är olika.

Om du kan tänka dig att lägga till fler kontakter, även sådana du ännu inte träffat, så kan följande tillvägagångssätt vara något för dig:

  1. Börja med att connecta med alla du känner och dina jobbekanta som du stött på i arbetet.
  2. Var aktiv på LinkedIn. Om du har en hög ambitionsnivå kan du skriva ett inlägg på LinkedIn om dagen. Skriv aldrig mer än så i inläggsform (flera kommentarer går bra). Gör en strategi för dina inlägg och tänk på att de ska vara intresseväckande och även ge något värde åt de som läser dessa. Är du expert på Excel kan det handla om ett ovanligt men användbart tips för Excel varje dag följ av en fråga som skapar engagemang.
    • För de flesta är ett inlägg om dagen för ofta för att man ska kunna skapa något värde. Ett inlägg i veckan är rimligare för de allra flesta. Även det kan bli för mycket så pröva det i 8 veckor och ta sedan en paus. Då blir det mer överkomligt att få till.
  3. Håll dina nya kontakter varma och engagera dig med dem. Redan nu börjar några kontakter komma in. Kommentera på deras inlägg, skriv meddelande och fråga om du kan hjälpa dem med något, var en positiv och hjälpsam person som finns där. Är det människor i din geografiska närhet som du faktiskt är intresserad av kan du överväga att fråga om de vill ta en lunch med dig så att ni faktiskt har träffats på riktigt en gång.
  4. Grupper finns på LinkedIn men vi har själva ingen god erfarenhet av dessa. Du kan pröva om det ger dig något. Beroende på syfte kan de säkert bidra, exempelvis jobbgrupper för arbetssökande i Dubai då människor som flyttar dit kanske saknar kontakter helt på plats.
  5. Gör det lätt för andra att connecta med dig genom att skapa en lättläst länk för att hitta till din LinkedIn-profil. Den länken kan du sedan dela, exempelvis på visitkort om du använder sådan eller mailsignatur.
  6. Det finns en kille som heter Michael Saliba som arbetat som säljare och som nu skriver böcker och föreläser om hur man bygger sitt nätverk. Sök upp honom på LinkedIn, connecta med honom och häng på i hans utmaningar där han uppmanar människor då då att kommentera ett av hans inlägg om man är intresserad av att connecta med nya människor. Här kan du lätt få 30 nya kontakter om du hakar på en sådan utmaning, men med varierad kvalitet.

Några slutliga tips om LinkedIn

  • Se till att du finns på LinkedIn och skriv lagom mycket på varje erfarenhet du lagt upp
  • Fundera på vad du vill få ut av LinkedIn. Vill du att rekryterare ska hitta dig eller vill du samla affärskontakter du kanske bara träffar en gång i livet ifall du behöver få kontakt senare? Eller kanske vill du bara följa jobbuppdateringar för gamla kollegor så du håller koll på var de jobbar idag och med vad? Eller vill du ha ett stort nätverk med flera tusen människor vara flertalet du aldrig träffat och aldrig kommer träffa? Det är helt upp till dig och fundera gärna igenom vad du vill innan du sätter igång.
  • Fejkade profiler finns som kommer lägga till dig som kontakt. Fundera på om du ska godkänna alla ansökningar eller om du exempelvis istället väljer att skriva några meddelanden innan du lägger till nya personer du inte träffat.